Tags

, , , , , ,

IMG_6455
Hashtagen #vågavägravälling används på flera sociala medier och det är fler och fler som börjar öppna ögonen och faktiskt se igenom vällingindustrins missvisande reklam om välling som livets dryck. Jag har egentligen aldrig fattat grejen med varken välling eller gröt. Eller joo visst har jag fattat att det är mysigt att lägga sig i sängen med flaskan på kvällen men jag har aldrig förstått varför välling skulle vara ett nödvändigt inslag i barnets kost.

Jag har många gånger googlat hur andra barn i Ebbes ålder äter bara för skojs skull (och för att allt går att hitta på familjeliv). Och varje gång blir jag chockad. Det är alltså inte så att välling är något som barnen dricker för att ha en mysig stund på kvällen utan välling är det dagens barn livnär sig på, och industrigröt med då såklart (som egentligen är i princip samma sak fast i lite annan konsistens). En dag för ett barn på ca 8 månader kunde alltså (enligt ett forum på familjeliv) se ut som så att man ger välling tidigt på morgonen, gröt med fruktpuré till frukost, burkmat till lunch, macka till mellis och sen såklart välling igen så barnet somnar på kvällen. Jag dömer inte någon och utgår från att alla vill sina barns bästa men i mina ögon är inte en kost uppbyggd på gluten och tillsatser optimal för ett växande barn. 

Välling

Bild tagen från Sempers hemsida.

Välling innehåller ett 20 tal ingredienser, många som jag inte ens kan uttala. En av ingredienserna som Sempers välling innehåller är Maltodextrin, såhär skriver Matfusket om ämnet på sin Facebooksida:

 Sempers välling innehåller bland annat fyllnadsmedlet maltodextrin som är en extremt snabb kolhydrat extraherad ur majs eller vetestärkelse (vilket kan skapa en tidig glutenintollerans). Det framställs genom en kemisk process där man genom hydrolys framställer ett aningen sött och smaklöst vitt pulver. När pulvret är färdigt i sin rena form tillsätts det i processad mat som bland annat chips, läsk, godis och välling(!). 

Det finns mycket bra skrivet om välling och det är intressant läsning som jag tycker att alla borde läsa. Välling finns i princip bara i Sverige och bara det säger ju en hel del tycker jag. Mer information om välling och dess negativa påverkan på barn går att läsa här på Äkta vara eller på Amningshjälpen. Monique Re Roux Forslund, författare av den fantastiska Barnmatsboken har även hon skrivit ett intressant inlägg om välling på sin hemsida.

Att läsa innehållsförteckningen på vällingen räcker för mig för att veta säkert att det inte är något jag vill att Ebbe ska hälla i sig. Han klarar sig fin fint ändå och han älskar sin nappflaska med vatten som han har ibland om han är törstig på kvällen eller vaknar på natten.

Men HUR i hela friden klarar vi oss utan välling då? Vad äter han på kvällen och hur håller han sig mätt? Svaret är väldigt enkelt. Han äter helt vanlig mat som oss andra i familjen. Vi är noga med vad vi själva stoppar i oss, äter väldigt sällan snabbmat och lagar det mesta från grunden. Varför skulle vi då servera vårt barn pulvermat med en massa konstiga ingredienser som vi inte ens kan uttala namnen på?


IMG_6453

En matdag för Ebbe 9 månader kan se ut såhär:

6.00: Ammar

8.00: Frukost (Ex. äggröra, äggsmör, skrädmjölsgröt eller hirsgröt (järnberikar med paltbröd och aprikospuré), avokado, hembakat glutenfritt bröd, leverpastej osv).

(10.00: Ibland mellanmål i form av tex turkisk yoghurt med hackad frukt eller en bärsmoothie)

12.00: Lunch (Samma mat som vi äter -saltet. Tex Lax med broccoligratäng och ärtor)

15.00: Mellis (Ex. kokosgrädde med bär)

17-18.00: Kvällsmat (Samma mat som vi äter -saltet.)

18-19.00: Bad, tandborstning, godnattsaga och god natt! (vanligtvis slocknar han när han lägger huvudet på kudden).

Sen sover han hela natten till klockan 06.00 då han tycker att det är morgon och jag ammar honom av ren lathet för att få sova en stund till. Och även för att jag vill försöka hålla kvar vid amningen tills han är ett år åtminstone.


Självklart finns det dagar då rutinerna bryts och allt blir helt upp och ner. Ebbe kanske inte har ätit kvällsmat och är för trött för att sitta vid matbordet och äta innan läggdags. Då har vi upptäckt den perfekta drycken!!! Den innehåller endast 3 ingredienser (alla ekologiska), innehåller alla vitaminer förutom vitamin C, mättar länge och är jättegott. Det kallas ÄGGMJÖLK och blandas lätt till genom att värma vatten på spisen, smälta i 25 gram ekologiskt smör, ta av kastrullen från spisen och ha i ett ägg (eller endast äggulan om man är orolig för allergi) och vispa ihop eller mixa allt med mixerstav. Ett perfekt substitut för välling som både är nyttigare och godare och som sagt en bra dryck att ge barnet om det behöver något mättande innan läggdags. För lite större barn och även vuxna kan drycken smaksättas med exempelvis kardemumma, kanel eller kakao.

IMG_5846

Nöjd kille med vatten i flaskan!


Våga vägra välling kan låta dramatiskt men faktum är att det krävs lite mod för att våga gå emot strömmen. Vällingkulturen är djupt rotat i Sverige så det gäller att vara beredd på att bli ifrågasatt om man väljer att inte ge sina barn denna heliga dryck. Jag  kan i alla fall stolt säga att jag vågar vägra välling till mitt barn och jag hoppas han kommer att tacka mig för det en vacker dag 🙂

