Tags

, , , , , , ,

IMG_6449

Oj, vad jag har velat hit och dit när det kommer till frågan om puré. Innan Ebbe föddes hade jag läst mycket om BLW (Baby Led Weaning) vilket innebär att bebisen redan från början får äta själv, tex kokta morotsstavar. Mer om ämnet går att läsa här. Jag har hela tiden känt att jag vill att Ebbe ska få äta själv för jag inbillar mig att man blir mer intresserad av mat om man får uppleva den med alla sina sinnen (med risk för att jag är lite arbetsskadad då jag är förskollärare ;)). Nej men så som jag ser det är all purémat samma sak, med lite olika smaksättning. Alla maträtter har ju samma konsistens. Men om maten inte mosas får barnet från början uppleva att mat har olika form, färg och konsistens och det kan utforska maten med alla sina sinnen. Jag tror även det är viktigt att barnet ser de övriga i familjen äta vilket blir enkelt då alla kan äta tillsammans vid matbordet istället för att barnet ska bli matat vid en annan tidpunkt.

IMG_5102

Ebbe 5 månader smakar på en gurkstav!

Nå, körde jag BLW med Ebbe? Nja inte riktigt. Jag var liiiite för nojig för att han skulle sätta i halsen (vilket han gjorde flertalet gånger men det kom ju såklart upp snabbt då bebisars kräkreflex sitter så långt fram). Jag vet att det inte är så stor risk att de sätter i halsen och med nästa barn kommer jag förmodligen vara lite coolare och börja direkt med BLW. Med Ebbe har jag istället kört min egen variant av äta själv metoden. Ebbe började få smaka mat när han var drygt 5 månader och ratade ganska direkt de fjantiga smakportionerna som hans mamma snällt stått och lagat och fryst in i små isformar… Han ville ha riktig mat som smakade mer så han gick snabbt över till att äta samma mat som oss, fast utan salt då såklart. Han fick även ofta gurkstavar eller hela skalade morötter att suga på som smakade men som IMG_6445han inte kunde sätta i halsen då han inte hade några tänder att bita med. Jag började också tidigt ge honom små bitar av mat att plocka med själv istället för puré. Det bästa jag vet är att se barn kladda och inte alls bry sig om att de har kladd precis överallt så Ebbe har redan från början fått kladda med maten så mycket han vill. Han lärde sig därför tidigt att äta själv och fick tex. små bitar av omelett, kokt blomkål/broccoli, köttbullar, kokt lax/torsk, leverpastej mm. Saker som går att tugga med ett tandlöst tandkött helt enkelt 🙂 Jag matar honom ibland också och det går han oftast med på 😉 Ibland får han något att äta själv under tiden jag matar honom och då är det oftast inga problem (exempelvis om jag matar honom med gröt så får han lite omelettbitar att plocka med samtidigt).

Ebbe älskar mat och jag är väldigt glad att jag låtit honom äta själv från första stund. Istället för att någon ska mata honom sitter vi nu alla tre i familjen vid matbordet och äter tillsammans. Ofta sitter vi länge och äter och pratar tillsammans, något vi förmodligen inte skulle gjort om han blivit matad med puréer 🙂

IMG_6468Lättstekt ekoägg och blodpudding, perfekt “äta själv-mat” 🙂

