Tags

, , , , , , , , , , ,

fbbe7b50280b84905b3f60eb6bec5ae4
Tänkte att jag skulle ge lite tips på bra bebisfrukostar! Här tipsade jag om mina favoritrecept på gröt; skrädmjölsgröt och hirsgröt. Men jag gillar att variera frukosten lite och de dagar Ebbe för gröt får han även något som han kan plocka med själv.

Här kommer en lista på andra nyttiga och näringsrika frukostar för barn:

IMG_6492.JPGOmelett med ost och basilika, mums!

    • ÄGG (världens bästa livsmedel som kan varieras i oändlighet): Omelett med olika smaksättningar, äggröra, äggsmör, kokt ägg osv.

Why you must eat one avocado a day

    • Avokado. Antingen skrapa med sked om barnet vill ha puré eller skär i mindre bitar (ca 2x2cm) som barnet själv kan plocka med och äta. Ett tips om barnet ska äta själv är att “marinera” bitarna i mandelmjöl så blir de inte lika hala och därmed lättare att få tag i.

IMG_6465.JPG56kilos formfranska med smör och leverpastej!

  • Smörgås med pålägg. Jag brukar baka formfranska (recept från 56kilo). Ett jättegott bröd som är perfekt att ha ost eller leverpastej (vi köper Arbågas gluten- och mjölkfria) på och skära i små bebissmörgåsar som är perfekta för barnet att plocka med själv. En annan favorit hemma hos oss som vi bakar flera gånger i veckan är ostplättar (Recept från majaslchf på instagram: Vispa ihop 3 ägg, 1 msk fiberhusk & 1 tsk bakpulver, blanda sedan i 3 dl riven ost. Klicka ut 6 st “plättar” på bakplåtspapper och grädda i 200 grader ca 10 minuter). Måste nog vara det godaste och enklaste LCHF-brödet som finns, både vuxna och barn älskar det. Jag har nästan alltid med en ostplätt med något gott pålägg om Ebbe och jag ska iväg då det är perfekt att ha med som mellis om han blir hungrig när vi är iväg.

IMG_6504.JPG

  • Smoothie. Ebbe äääälskar smoothie och jag kan tänka mig att de flesta barn (och vuxna) gör det. Det bästa med smoothie är att man kan blanda i vad man vill, vi brukar exempelvis knäcka i ett ägg för att den ska bli mer näringsrik. Vi brukar göra smoothies på turkisk yoghurt eller kokosmjölk, en skvätt vispgrädde, frysta bär (Tex. hallon, blåbär, mango), ev. en halv avokado och ett ägg. Ebbe dricker antingen ur ett litet glas, sugrör eller ur en klämpåse om vi är iväg (ska skriva mer om dessa i ett annat inlägg).
  • Kesoplättar. Otroligt goda plättar som alla i familjen älskar. Vi brukar äta dem med bär och vispgrädde (Recept finns hos 56kilo).
