Tags

, , , , , , , , ,

IMG_6539.JPGNär Ebbe skulle börja äta mat sökte jag runt mycket på nätet för att hitta bra tips och inspiration. Dock tyckte jag att det var svårt att hitta handfasta tips på vad man kan ge sitt barn för mat om man väljer att inte ge industriproducerad välling och gröt eller burkmat. På de flesta sidor jag läste fick barnen gröt eller välling till frukost och kvällsmat och däremellan var det burkmat, frukt och smörgås. Inte så mycket till hjälp om man väljer att laga egen barnmat med andra ord. Jag tänkte därför skriva ner hur en veckomatsedel kan se ut för Ebbe och hoppas att det kan vara till hjälp och inspiration för någon. Jag hade i alla fall blivit överlycklig om jag hade hittat något liknande när Ebbe skulle börja äta, det hade besparat mig timmar av googlande och grubblande 😉 Här finns tidigare inlägg om frukostar och grötrecept.IMG_6533.JPG

Mellan måltiderna äter han oftast något litet mellanmål, exempelvis kokosgrädde/turkisk yoghurt med någon frukt/bär, någon smörgås, pålägg eller ägg.


Såhär kan en matvecka se ut för Ebbe:
Måndag:
Frukost Skrädmjölsgröt med aprikospuré, ostplätt med leverpastej
Lunch Ostomelett och ärtor
Middag Ugnsbakad lax med broccoligratäng
Tisdag
Frukost Äggröra och hallonsmoothie
Lunch Blodpudding
Middag Bönpasta med köttfärssås
Onsdag
Frukost Hirsgröt med plommonpuré, formfranska med ost
Middag Biffar med blomkålsmos
Torsdag
Frukost Ostomelett med basilika, blåbärssmoothie
Lunch Biffar med sötpotatis och sås
Middag Torskpaket med palsternacka och morot
Fredag
Frukost Skrädmjölsgröt med aprikospuré, ost i bitar
Lunch Äggröra och ärtor
Middag Moussaka
Lördag
Frukost Bananscones och mangosmoohie
Lunch Linssoppa och ostplätt
Middag Torsk i ugn med blandade grönsaker
Söndag
Frukost Äggröra med svamp och vaniljsmoothie
Lunch Korvstråganoff och blomkålsris
Middag Kycklinggratäng med curry

