Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

IMG_6570.JPG
Här tänkte jag ge lite tips på vad man kan ha med för mellis/fika till bebisen när man är iväg. Ebbe och jag flänger runt en hel del om dagarna så jag ser alltid till att ha med lite grejer han kan äta om han blir hungrig. På öppna förskolan bjuds det på fika till barnen som består av kex, smörgåsrån och ostkrokar… Inget som jag anser varken särskilt nyttigt eller mättande för ett växande barn som ska orka leka hela förmiddagen. Jag brukar därför ta med lite eget fika till Ebbe och här nedan kommer en lista med exempel på vad som brukar finnas i Ebbes matlåda när vi är iväg:

(Anpassa konsistensen efter ditt eget barn. Ebbe fick nyss sina första tänder men har ätit mjuk plockmat enda sen han började äta mat vid cirka 6 månaders ålder. Bebisar tuggar med tandköttet 🙂 smidigt då man kan äta/fika tillsammans istället för att mata och roligt för barnet att utforska maten och själv bestämma hur mycket och vad det ska äta)

  • Smoothies i påsar från Cherub baby som jag tipsat om här.
  • Ostplättar med pålägg i plockbitar
  • Kokta äppelbitar (perfekta att äta själv och fastnar inte i halsen)
  • Omelett i bitar
  • Pannkaka i bitar (1 äggula, 1msk vispgrädde + smaksättning tex. Rivet äpple & kanel, mosad banan, rivet päron eller vaniljpulver)
  • Avokado!
  • Frukt (tex. banan, kiwi, päron att skrapa med sked eller äta i små bitar)
  • Hushållsost i bitar
  • Yoghurt med mosade bär (Om den kan förvaras kyld eller ska ätas inom en timme)
  • Kokosgrädde med bär (Tål rumstemperatur så bättre än yoghurt om det dröjer ett tag innan den ska ätas)

IMG_6587 IMG_6586Matväskan packad för en heldag på språng! Mellis i form av bananpannkaka i bitar och kokta äppelbitar. Till lunch serveras kryddiga köttbullar i sås med hirs och morotsröra. En kiwi ifall att vi skulle bli borta länge och hungern slår till 🙂

