Tags

, , , , , , , , , ,

IMG_6772.JPG

Bild från google

Jag kan inte säga nog många gånger att det verkligen inte är svårt att laga god och nyttig mat till sina barn och det behöver inte heller ta lång tid! Här tänkte jag ge lite tips på hur man enkelt slänger ihop några supergoda och enkla fiskrätter!

Fisk är ju himla nyttigt och gott och dessutom går det att variera i oändlighet! En anledning till att det är bra att äta fisk är att det innehåller mycket D-vitamin, jod och selen och fet fisk som tex. lax innehåller även mycket Omega 3. Många påstår att barn inte gillar fisk men min erfarenhet är att det faktiskt inte alls behöver vara så. Många barn älskar fisk bara man tillagar den på rätt sätt med smarriga tillbehör och kryddor. Ebbe älskar i alla fall fisk och det är nog det vi äter oftast här hemma!

IMG_6771.JPG
Bilderna ovan är ifrån kvällens middag; torskgryta med blomkålsris och ärtor. Ebbe fick en egen fiskgryta utan buljong då det innehåller mycket salt och istället kryddade jag hans gryta med en massa dill och curry. Den fick tummen upp trots att han inte riktigt fått tillbaka matlusten efter öroninflammationen! Fiskgryta måste nog vara den enklaste maträtten man kan göra, det är bara att slänga i det man har hemma och krydda med lite goda kryddor och det blir alltid gott 🙂

Fiskgrytan på bilderna innehåller morot, palsternacka, kålrot, purjolök, torskryggfilé, dill, curry vatten och en skvätt grädde. Dela alla grönsaker i ganska små bitar, häll på vatten så det precis täcker grönsakerna och koka dem mjuka tillsammans med kryddorna, häll på en skvätt grädde och lägg i fisken i bitar. Koka tills fisken är klar och servera med tex. blomkålsris, broccolimos eller något annat smarrigt!


IMG_6472.JPGHär kommer ännu ett superenkelt recept som är såååå gott; Laxsida i ugn! Ica Maxi i vår stad har ofta extrapris på laxsida och då passar vi på 🙂 Jag brukar skära av en del av laxen till Ebbe som jag tillagar utan salt. Laxsida är gott som det är men om man vill variera sig kan man tex. ha på pressad citron och dill, crème fraîche och dill/örter eller som ovan; smulad fetaost vilket blir jättegott 🙂 Tillaga i ugn på 200 grader i ca 15-20 min! Som tillbehör kan man exempelvis ha blomkål/broccolimos eller kokta grönsaker med smör.


IMG_6714.JPGEller så gör man helt enkelt som jag har gjort här; en allt-i-ett gratäng 🙂 Lägg valfri fisk i en ugnsfast form, jag har använt två tinade laxbitar på bilden. Koka blomkål/broccoli/blandade grönsaker tills de är mjuka och lägg runt fisken i formen. Vispa ihop ett ägg, en skvätt grädde, philadelphia och kryddor (tex. timjan, basilika, dill) och häll sedan blandningen i formen. Strö över lite riven ost och skjuts in i ugnen på 200 grader i ca 20 min. Mums!! Och på en halvtimme har du barnmat för flera dagar 😀

Hoppas det smakar 🙂

