Tags

, , , , , ,

Om det är någon fråga man alltid kan vara beredd på att få som LCHFare är hur i hela friden man klarar sig utan bröd?? Det som är så gott!! Och vad äter man annars till frukost, mellanmål och kvällsmat?? Vad man kan äta istället har jag gett förslag på både här och här men nog tycker jag också det är gott med en macka ibland! Och visst är det smidigt (och gott) att ge Ebbe en macka ibland. Dock vill jag inte stoppa i varken mig eller min son massa gluten för det mår inte kroppen bra av. Men det kan vara svårt att hitta goda LCHF-bröd… Här kommer därför mina favoritbröd efter år av testande 😀

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/603/77334379/files/2014/12/img_7191.jpg
OSTPLÄTTAR ❤ Måste va det bästa LCHF-brödet någonsin! Så lätta att göra och gudomligt goda!
Vispa ihop 3 ägg, 1 msk fiberhusk & 1 tsk bakpulver, blanda sedan i 3 dl riven ost. Klicka ut 6 st “plättar” på bakplåtspapper och grädda i 200 grader ca 10 minuter)

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/603/77334379/files/2014/12/img_7192.jpg
LCHF-Formfranska. Ebbes favoritbröd och ett perfekt bebisbröd 🙂 Jättegott med ost eller leverpastej på och även gott att rosta till oss vuxna!

Recept
4 dl mandelmjöl
4 dl pofiber
4 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
6 ägg
125 gram smör
5 dl fet yoghurt

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna. Vispa äggen pösiga (det tar en stund). Smält smöret. Vispa ner smör och yoghurt i äggen och rör till sist ner de blandade torra ingredienserna. Låt degen svälla i 10 minuter.
Smörj en form och klä med bakpapper, klicka ut degen. Pensla med mjölk och strö vallmofrön över. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. (innertemp 90 grader). Känn efter med sticka att den är klar. Låt gärna brödet stå kvar på eftervärme en kvart.

Recept från 56kilo.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/603/77334379/files/2014/12/img_7193-0.jpg
Supergoda frallor! Detta är det LCHF-bröd som jag bakat som blivit mest “brödlikt”, och då har jag testat väääldigt många brödrecept 😉 Dessa blir verkligen jättegoda men de får ett ganska hårt “skal” och passar därför inte barn som inte fått så många tänder än 🙂

Recept (6 frallor)
3 dl mandelmjöl
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk havssalt med jod
3 äggvitor
2 msk äppelcidervinäger
2 1/2 dl kokande vatten

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna.
Vispa äggvitan hård, vispa sedan ner vinäger, sedan vatten och rör ner de torra ingredienserna.
Lägg ett bakpapper på plåt och forma sex bullar med blöta händer. Överarbeta inte degen utan forma snabbt bullar. Strö sesamfrön ovanpå.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.

Receptet har jag snott från 56kilo som i sin tur tagit det från Maria Emmerich

Egentligen har jag fler favoriter men dessa tre är favoriterna just nu! Resten kanske kommer en annan dag 🙂

